شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 

 

semirom1

سمیرم ، شهر آب و آبشار




شهرستان سمیرم با خودنمایی بر کوه دنا با آبشار های خروشان و چشمه های جوشان خود بر زمین فخر فروشی می کند.

میثم شهیدانی- سمنا: سمیرم، شهرستانی در جنوب استان اصفهان و همسایه استان های فارس، کهگلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری با قرار گرفتن در مسیر شمال جنوب کشور، پذیرای مسافران است تا خستگی را از تن آنان بیرون کند و با خاطراتی بیادماندنی آنان را راهی جاده های زیبای خود کند.

سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب استان اصفهان با ۱۱۵ آبادی در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری بر بلندای کوه سپید جامعه دنا قرار گرفته تا با پیشینه ای تاریخی خود که نقل شده بیش از ۷۰۰ سال قبل از میلاد می باشد مکان های تاریخی را در کنار مناطق گردشگری نمونه برای گردشگران به نمایش بگذارد.

نام های قدیمی سمیرم، زمیران،  سمیران و سیموروم نقل شده و این شهر که ییلاق عشایر در فصل گرم می باشد با خنکای هوای دلپزیری که داراست سالیانه شاهد خیل عظیم گردشگرانی است که در جای جای این شهر برای تفرج چند روزی را  میهمان مردم مهمان پذیر این شهرستان می شوند.

http://semna.ir/wp-content/uploads/2014/01/barfsemirom-6.jpg

مناطق گردشگری بکر و زیبای شهرستان سمیرم در تمام وسعت بیش از ۵ هزار کیلومتر مربعی گسترده شده تا چشم به هر سوی این شهر بیندازید شاهد زیبایی های بی حد و نصابی باشید که بقول اکثر  میهمانان، این شهر سوغاتی از بهشت است و هر رهگذر را بسوی خود جذب می کند.

سمیرم شهر هزار چشمه لقب گرفته تا معرف چشمه های سرد و زیبای آن باشیدکه دو چشمه خوانسار و خانعلی در مرکز شهرستان با آب فراوانی که دارد سرسبزی و زیبایی را در شهر سمیرم دو چندان ساخته و چشمه ناز ونک، چشمه بابازرنگ کمه، چشمه نول پادنا و چشمه آب ملخ با آرامش روح بخش خود سالایانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.

semna.ir

آبشار های بلند و خروشان همچون آبشار خفر، بی بی سیدان، تقرچه، تنگ سیر و آبشار بین المللی سمیرم علاقمندانی دارد که همه ساله برای دیدنشان مسیرهای طولانی و چند صد کیلومتری را طی می کنند و گاه بخاطر تکمیل ظرفیت این پارک ها مجبور به صبر می شوند تا در روزهای آینده بتوانند از این تکه های بهشت استفاده کنند.

tangsir2

مردم شهر سمیرم با زبان فارسی اصیل گفت و گو می کنند که زبانشان به زبان مردمان شیراز کمی شبیه است، اما در بخش های دیگر این شهرستان ترک ها و لر ها ساکن بوده و در تابستان شاهد ییلاق عشایر می باشیم تا سمیرم بزرگترین پذیرای عشایر در کشور باشد.

سیب سمیرم شهرتی جهانی دارد و هر جایی که سخن از سیب مرغوب است نام بزرگترین تولید کننده سیب مرغوب ایران، سمیرم به زبان می آید تا عطر سیب هایی که در ۳۶ هزار هکتار باغات این شهرستان کشت می شود تمام دنیا را فراگیرد.

سمیرم با قدمت چند هزار ساله خود اماناتی را از گذشتگان همراه دارد که می توان به دست کندهای پارک تقرچه، کتیبه های ناخوانای غار اشکفت رز یا اشکفت دراز، میل های سنگی دوران ساسانی، آتشگاهای معتبر، سنگ قبرهای اوایل اسلام و دیگر چیز ها اشاره کرد.

غار های زیاد شهرستان سمیرم از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشد که غار دنگزلو به عنوان زیباترین غار ایران و غارهایی همچون غار کیخسرو به عنوان غار های ناشناخته ایران از جمله آنان بوده که نامشان هر کوهنورد و غار نوردی را بخود جذب می کند.

2_semna.ir

سمیرم تکه ای زیبا از ایران است که بر روی زاگرس ایستاده تا با تنوع بسیار بالای مناطق گردشگری و تاریخی خود هر نوع گردشگری را با هر سلیقه ای به سوی خود بکشاند و با میهمان نوازی مردم این منطقه، آغوش طبیعت بکر و زیبایش بر روی هر میهمانی گشوده باشد.

 



تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 

semirom
به گزارش تیم رصد پایگاه تحلیلی خبری سمنا

سمیرم نگینی درخشان+عکس




شهرستان سمیرم یکی از شهرهای باستانی ایران است که دارای مناطق تاریخی و گردشگری فراوانی می باشد که متاسفانه از ظرفیت های این شهرستان به صورت مطلوب استفاده نمی شود.

به گزارش سمنا به نقل از   ایمنا ، شهرستان سمیرم با مساحت پنج هزار و ۲۲۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی استان اصفهان با ارتفاع متوسط دو هزار و ۴۶۰ متر از دریا، بین چهار استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع شده‌است.

از شمال به شهرضا، از شرق به آباده و اقلید و از جنوب غربی و غرب با مرز طبیعی رشته کوه‌های دنا به استان کهگیلویه و بویر احمد، از غرب به بروجن و لردگان (چهار محال و بختیاری) محدود می‌شود. فاصله مرکز شهرستان تا اصفهان ۱۵۰ و تا تهران ۴۳۵ کیلومتر می‌باشد.
این شهرستان ۹/۴ درصد مساحت و ۶۵/۱ درصد جمعیت استان اصفهان را شامل می‌شود. از نظر موقعیت قرارگیری در حاشیه جنوب شرقی رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته به طوری که رشته کوه‌های دنا به صورت حصاری در غرب و جنوب غربی آن کشیده شده‌است.

در مورد وجه تسمیه سمیرم مطالب مختلفی نقل شده است از همه معروف‌تر که با واقعیت نزدیک تر است این است که به علت آب و هوای کوهستانی و بسیار سرد شهر سمیرم نام این شهر سمیران و یا زمیران نامیده می شده که با گذشت زمان و تلفظ مردمی به سمیرم تبدیل شده که به معنای کلمه سردسیر است و همانطور که قبلا نیز اشاره شد ارتفاع شهر سمیرم دو هزار و ۴۶۰ متر است و به شهری که در این ارتفاع قرار گیرد اصولا شهر سرد اطلاق می‌گردد.
میل های سنگی

موقعیت جغرافیای و شرایط طبیعی کوهستانی بودن و شرایط آب و هوایی وجود غارهای آهکی در منطقه محل ایمنی برای ساکنین اولیه این ناحیه بوده چنانچه

 
 به علت آب و هوای کوهستانی و بسیار سرد شهر سمیرم نام این شهر سمیران و یا زمیران نامیده می شده که با گذشت زمان و تلفظ مردمی به سمیرم تبدیل شده 

آثار حجاری شده بر دیوارهای غارها نشان مسکونی بودن آنان در گذشته بوده که از زمان ساسانیان در این منطقه باقی مانده نظیر دژ پهن قلعه سنگی قلعه مختارخان و میل های سنگی متعددی در اطراف این شهر بیان کننده قدمت تاریخی و قدیمی بودن این شهر است.

منطقه کمه در شهرستان سمیرم

سابقه تاریخی سمیرم به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و در منطقه “کمه” آثار سکونت پارس و در شهر سمیرم شواهدی از وضعیت مدنی این شهر در دوره هخامنشینیان بدست آمده است که همگی نشان از پیشینیه باستانی و تاریخی این شهرستان می دهد

سابقه تاریخی شهرنشینی سمیرم به دوره هخامنشیان باز می گردد

در جنوب سمیرم مزرعه ای به نام کوره وجود دارد که اکنون خرابه هایی از خانه ها و حتی حمام در آن به جا مانده است و این دلیل بر شهر بودن سمیرم در آن زمان می باشد، زیرا در دوران قبل از اسلام یکی از شاخص های شناخت شهر، حمام بوده است و دلیل دیگر اطلاق نام کوره بر این منطقه است، چرا که هخامنشیان به شهر کوره می گفتند.
اگر به سنگ لوحه های قبرستان شاه عبدالرضا و دیگر قبرستان های قدیمی شهر سمیرم که بیشتر آنها فرسایش یافته اند بنگریم، سنگ قبرهایی از تاریخ ۱۰۲-۹۶ هجری به چشم می‌خورد که دلیلی بر وجود سمیرم از زمان های گذشته است ولو بصورت روستایی کوچک.
شواهدی نشان می‌دهد که در گذشته سمیرم آباد بوده وجود قلعه ها و محله ها، دیوارهای بلند (نارین قلعه، شبستان‌ها و بند و زیر بند) که از زمان اتابکان در سمیرم به جای مانده شاهدی بر این مدعاست.
در زمان سلجوقیان سمیرم شهری، معروف بوده و کمال الدین علی سمیرمی مدت‌ها وزیر سلطان محمود بوده و قدیمی ترین حمام و مسجد در سمیرم از دوره سلجوقیان است که به دستور این وزیر سلجوقی ساخته شده است سمیرم در زمان صفویه کاملا آباد بوده است و حمله افغان‌ها به اصفهان و عبور ۱۵ هزار افغانی برای تصرف شیراز و عبور از شهر سمیرم با قتل و غارت به ویرانی کشانده شده از دوره قاجاریه شبستان مسجد جامع قلعه به جای مانده که با گل و آجر پخته به صورت طاق ضربی ساخته شده است سمیرم به علت همجواری با اصفهان و همچنین قرار گیری بر سر راه استان اصفهان

 
 آثار حجاری شده بر دیوارهای غارها نشان مسکونی بودن آنان در گذشته بوده که از زمان ساسانیان در این منطقه باقی مانده نظیر دژ پهن قلعه سنگی قلعه مختارخان و میل های سنگی متعددی در اطراف این شهر بیان کننده قدمت تاریخی و قدیمی بودن این شهر است

و فارس از جنگ ها و در گیری های در امان نبوده، در عصر قاجار در معرض تاخت و تاز قشون لطفعلی خان زند و خان بابا جهانبانی (پسر برادر آقا محمد خان قاجار)قرار گرفت.

تصویر بالا مسجد خانعلی سمیرم را قبل از تخریب نشان می دهد.


تصاویر بالا نشان دهنده نمای داخلی حمام خانعلی قبل از مرمت است.
بعد از قاجاریه منطقه عرصه رقابت و رویارویی دو ایل بزرگ بختیاری و قشقایی قرار گرفت که محل برخورد دو طرف سمیرم بوده است و همچنین تا مدتی سمیرم محل زورآزمایی خوانین و ایالات مختلف با دولت مرکزی بوده که جنگ ۱۳۲۲ نمونه بارز آن می باشد که در سمیرم به “سال غارتی” معروف شده در این جنگ تعداد زیادی از جوانان سمیرم و فرماندهان سمیرم فرماندهان و سربازان ارتشی وعده ای شورشیان کشته شدند.
سیلی که نیمی از سمیرم را تخریب کرد
در سمیرم چندین بار زلزله اتفاق افتاده که عمدتاً در امتداد و نزدیک گسل اصلی زاگرس بوده، حدود سال ۱۳۰۰ سیلی جاری شده که نیمی از سمیرم را تخریب کرده است از دیگر حوادث قحطی معروف است که به علت مسدود و محدود بودن راه‌ها و عدم رفت و آمد و نبود پزشک و بهداشت کافی بیماری‌ها بر مردم غالب شده و نیمی از جمعیت شهر برا اثر بیماری وبا تلف شده اند.
تپه های تاریخی
از تپه‌های تاریخی سمیرم می توان به تل وزیری و تل شاهی اشاره کرد که در روستای کمه، در ۶۸ کیلومتری جنوب سمیرم به فاصله دو کیلومتری از هم قرار دارند این تل ها از تپه های باستانی بوده و گویا از دوران پیش از اسلام آثار و بقایای در آن یافت شده است.
از مشخصات تل وزیری ارتفای تل از پای تپه تا سطح فوقانی، با توجه به شیب تپه ۳۸ متر و محیط تپه ۲۵۰متر گمانه زنی شده است در قسمت فوقانی و شمال این تپه آثار یک ساختمان قدیمی مشخص شده است که در تحقیقاتی که پرفسور واند نبرگ در این منطقه انجام داده است وی عقیده دارد این ساختمان مربوط به قوم پارسوا حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد بوده است.
از دیگر تپه های تاریخی سمیرم می توان به تل اژدر اشاره کرد که در دو کیلومتری روستای پهلو شکن پادنا قرار دارد و قلعه ای درون تل کشف شده است که عده ای بر این عقیده هستند که قدمت ان به ۱۷۰۰سال پیش بر می گردد.
قلعه سنگی (دژ بهمن)

آثار دژ سنگی قدیمی بر فاز کوهی بلند به نام قلعه سنگی یا دژ بهمن که در ۴۰ کیلومتری جنوب خاوری سمیرم قرار دارد.
این قلعه بین راه کمه به سمیرم در ۱۰ کیلومتری شهر حنا قرار گرفته است.
قلعه سنگی در بالای کوهی مرتفع می باشد که در کمر این کوه کتیبه هایی دیده می شود، در پای کوه دو حوض بزرگ که در سنگ کنده شده است که گویا مخازن آب ساکنین قلعه بوده است.
هر یک از این مخازن سنگی دارای ۱۱ متر

 
 سابقه تاریخی سمیرم به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و در منطقه “کمه” آثار سکونت پارس و در شهر سمیرم شواهدی از وضعیت مدنی این شهر در دوره هخامنشینیان بدست آمده است 

طول و ۳۰/۴ متر عرض و ۳۰/۳ متر عمق دارد و دارای ۱۳ عدد پله که هر کدام از پله ها دارای ۷۰ سانتیمتر طول ،۲۸ سانتیمتر عرض و بلندی هر کدام ۲۵ سانتیمتر می باشد.
در قله کوه که به نام داش قلعه سی یا دژ بهمن نامیده می شود در روی چهار ستون سنگی که در چهار طرف سطح فوقانی کوه قرار دارد کتیبه هایی برجسته و گود نقر شده است. کتیبه ای دیگری به خط عربی در جنوب این کوه بر سینه سنگ دیده می شود.
این چهار ستون سنگی به وسیله دیوارهای چینه ای اطراف آن، سطح فوقانی کوه را به شکل قلعه در آورده اند.
از دیگر آثار تاریخی سمیرم می توان به سنگ قبرستان های تنگ شهید و دو میل سنگی در مسیر راه بین ده خسرو و شیرین و کمه به فاصله ۱۸ کیلومتری شرق کمه اشاره کرد که بعد از انقلاب به تنگ شهید معروف است، قبرستانی از اوایل اسلام در کنار راه وجود دارد.
در این منطقه دو میل سنگی مربوط به یک آتشکده ساسانی جلب توجه می کند. یکی از این میل ها از محل خود به کنار قبرها منتقل شده است و دومی در کنار پایه های سنگی به حال خود افتاده است.
مسجد جامع قلعه
در جای جای شهر سمیرم آثا فراوانی که حکایت از گذشته باستانی و حیات اجتماعی در دوره های هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، قاجاریه و دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام مشاهده می شود.
یکی از این آثار مسجد جامع قلعه می باشد که در دوره ناصرالدین شاه قاجار و در زمان حیات آخوند ملامحمدتقی بنا شده است. این مسجد در حدود سال ۱۳۱۸ قمری برابر با ۱۲۷۶ شمسی حدود ۱۱۵ سال پیش ساخته شده است.

زیر بنای این مسجد ۲۰۰ مترمربع است که در دو طبقه ساخته شده است. طبقه زیرین آن به صورت شبستان که سابقه کهن دارد و طبقه دوم آن مخصوص برگزاری آیین‌های مذهبی و اقامه نماز می باشد. با توجه به قدمت تاریخی نوع آجرهایی که در ساخت مسجد به کار رفته است قابل تامل بوده.


از دیگر آثار می‌توان به قلعه مهدعلی جنگی اشاره کرد این قلعه قدیمی که گویا برای حفاظت از مناطق تحت نفوذ شخص یا اشخاص بنا شده بود آثار و بقایا و دیوارهای نیمه مخروبه آن دست چپ ورودی مزرعه حنالیچه برجاست که دیوارها و طاق های آن با سنگ و گچ ساخته شده بوده است.
از عصر اتابکان فارس هم در سمیرم آثاری وجود داشته است از جمله مدرسه، شبستان، کتابخانه و محله ای بنام اتابکی که متاسفانه به دلیل کم توجهی مسوولین در حال نابودی است.
غار

 
 غار دنگزلوی دارای تالارهای بزرگ و چند تالاب است که باید با قایق از آنها عبور کرد و یکی از منابع مهم آبی منطقه پادنا محسوب می‌شود. 

اشکفت دراز
از جمله مکان های باستانی و دیدنی سمیرم می توان به اشکفت دراز که در شرق شهر سمیرم است، اشاره کرد.
بر دیواره های این غار دست نوشته هایی به خط کوفی حک شده است که چندین سال قبل توسط سود جویانی که قصد برداشتن و به یغما بردن آن را داشته اند شکسته است و در شرف ابودی قرار دارد.
غار اشکفت دراز با آنکه یادآور دوران باستان و نشان دهنده قدمت تاریخی این مرز و بوم است دارای آبشار زیبای فصلی می باشد که در بهار زیبایی آن محوطه را دوچندان می کند و دیدن آن خالی از لطف نیست.
غار دنگزلوی سمیرم همتای غار علی صدر همدان

این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو می باشد این روستا بیش از یکصد سال قدمت دارد و از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم و در دامنه ارتفاعات نوول است این غار دارای تالارهای بزرگ و چند تالاب است که باید با قایق از آنها عبور کرد و یکی از منابع مهم آبی منطقه پادنا محسوب می‌شود. منطقه پادنا در شمال رشته کوه دنا دارای بافتی روستایی و عشایری است محل ییلاق طایفه فارسیمدان از ایل بزرگ قشقایی می‌باشد.

با اطمینان می توان گفت این غار همتای غار علی صدر در همدان است ولی از بی توجهی مسوولین رنج می برد.
برای اینکه بتوانید وارد این غار شوید و سفر غارنوردی خود را ادامه دهید به تجهیزات مهم کوهنوردی و کفش مناسب نیازمند هستید، به علت جاری بودن همیشگی آب در این ناحیه کف غار بسیار لیز بوده بنابراین هنگام عبور باید مراقب خود و اطرافیان باشید.
اما متاسفانه این غار از دید مسوولین دور مانده است و به آن رسیدگی نمی کنند اگر به وضعیت این غار رسیدگی شود و آن را برای پذیرایی از مسافران آماده کنند می توان به جرات گفت سالانه میلیون‌ها مسافر برای بازدید از این غار به سمیرم خواهند آمد.
غار دنگزلو
منطقه پارک کوهستانی سمیرم همتای ماسوله گیلان

تخت قراچه(تخت سیاه) یعنی محلی کوچک با صخره‌هایی سخت که قسمتی از پهنه سنگی کوه در میان محله های پایین سمیرم و محله قلعه در بلندای این شهر است.
بقایای غارها و کنده کاری‌ها نشان می‌دهد که این منطقه از گذشته سکونتگاه و بازاری مهم

 
 آسیاب آبی و نارین قلعه که همچون حصاری در بالاترین نقطه خانه های صخره‌ای دور تا دور آن را محصور کرده تقریبا در حال نابودی است 

برای دامداران و کشاورزان این منطقه بوده است.

این مکان از زمان اقوام “کاسی ها” و “اوراتورها” بعنوان محل سکونت انسان هایی بوده که خانه های صخره ای در دل سنگ ها داشتند.
آسیاب آبی و نارین قلعه که همچون حصاری در بالاترین نقطه این صخره دور تا دور آن را محصور کرده تقریبا در حال نابودی است.


تصاویر بالا تخریب غار های قدیمی در پارک کوهستانی سمیرم


کم توجهی به غار های قدیمی در پارک کوهستانی سمیرم

تعدادی غار در شمال سکونت‌گاه تقرچه و در امتداد سمت چپ آبشار تنگ سیل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و منتظر مرمت و ساماندهی هستند.

اگر کمی در تابستان در این منطقه قدم بزنید آب و هوای مناسب و دید مناسب به شهر، شما را به یاد روستای ماسوله خواهد انداخت با این تفاوت که روستای ماسوله به کل مردم ایران و حتی جهان شناسانده شده است ولی پارک کوهستانی سمیرم ناشناس باقی مانده است.
چشمه ناز ونک
یکی از زیباترین و بکرترین تفرج گاه های سمیرم (شهر ونک) چشمه بزرگ و ۹۶ اینچی ناز ونک است.

این چشمه در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک قرار دارد که با جلوه ای خاص، کمر کوه دو هزار متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند.
زیبایی های دست نخورده چشمه ناز، تنگ دالان، منطقه شمس آباد، سواحل طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده، جنگل های انبوه و منطقه توریستی کم نظیری در سطح استان بوجود آورده است که می تواند هر بیننده ای را به حیرت وا دارد.
چشمه آب ملخ
یکی از معروف ترین جلوه های طبیعت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در روستایی به نام آب ملخ می باشد، این روستا به گونه ای در بین کوه ها قرار گرفته که در روز چند ساعتی بیشتر از نور خورشید بهره مند نمی شود.

این روستا در انتهای دره ای قرار دارد که نزدیک ترین راه صعود به قلل (کل قدویس) از این مسیر امکان پذیر است.
اگر در مسیر رودخانه رو به ارتفاع بالا برویم به چشمه ای بسیار سرد و تگرگی می رسیم که دبی آن ۵۰ لیتر در ثانیه برآورد شده است،
عده ای معتقد هستند که در اثر رسوب گذاری چشمه، پلی بسیار زیبا بر روی آن بوجود آمده که به تخت سلیمان معروف است.
امید است که به همت مسوولان بتوانیم از تمامی ظرفیت های این شهرستان برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی استفاده کنیم./

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 

semirom1

از چشمه‌های جوشان تا دشت لاله‌های واژگون بام ایران + تصاویر




وجود چشمه‌های جوشان متعدد هم‌چون چشمه بی بی سیدان و دشت لاله‌های واژگون بام ایران، نشانه‌ای از عظمت الهی و برکت و نعمت در سمیرم است.

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از تسنیم، اگر می‌خواهید فارغ ازمشغله‌های فکری و کاری، روزی را با آرامش خیال سپری کنید، اگر می‌خواهید از آب زلال و گوارای جوشیده از دل پر مهر زمین جرعه‌ای برگیرید، اگر می‌خواهید به دور از هیاهوی شهر، در میان کوهساران، دشتها وصحرا چشم باز کنید، اگر می‌خواهید با آرامش و در سکوت، کنار آتش صحرایی، ستاره‌ها را رصد کنید، اگر می‌خواهید با سیاه چادر عشایری، با فرهنگ قوم قشقایی که سراسر جذابیت است آشنا شوید و اگر سرشار از هزاران هیجان هستید، ما به شما سفر به بام ایران را پیشنهاد می‌کنیم.

سمیرم جنوبی‌ترین شهر استان اصفهان با فاصله ۱۶۵ کیلومتر از اصفهان و۶۰۰ کیلومتر از تهران واقع شده که از شمال به شهرضا از جنوب به یاسوج از شرق به آباده و از غرب به بروجن محدود است و به تعریفی دیگر سمیرم شهری از استان اصفهان بوده که با ۳ استان دیگر یعنی استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، فارس و چهار محال وبختیاری همسایه و هم مرز است.

 

نوشیدن آب گوارا را از چشمه‌های جوشان بام ایران تجربه کنید

از جاذبه‌های طبیعی و زیبای با ایران می‌توان به چشمه نول، چشمه بازرنگ و چشمه خوانسار اشاره کرد که چشمه نول که در ۱۱۵ کیلومتری جنوب سمیرم واقع شده علاوه بر چشمه و سردی آب آن، به علت برف‌گیر بودن ارتفاعات آن نواحی و ذوب شدن برف‌ها، که از دامنه دنا سرازیر می‌شوند، نمایی زیبا از طبیعت را پیش روی هر بیننده آشکار می‌کند.

چشمه بازرنگ نیز ما بین کوه کهگیلویه و سمیرم واقع شده که هوای سرد و آب روانی دارد، چنانچه برف از کوه‌های اطراف آن سال تا سال کاسته نمی‌شود.

هم‌چنین وجود دو تل قدیمی به نام‌های تل وزیری و تل شاهی در فاصله ۲ کیلومتر از یک‌دیگر، مورد توجه باستان شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته و بنا به تخمین عده‌ای از آن‌ها قدمت این منطقه به حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

چشمه خوانسار نیز در ورودی شهر سمیرم قرار دارد و به علت این که آب این چشمه از ارتفاعات حدود ۸۰۰ متری کوه بوهوز سرچشمه می‌گیرد و از لایه‌ها و صافی‌های طبیعی دل کوه عبور می‌کند، خالص و بسیار سرد و گوارا است.

 

سفر به دشت گل‌های وحشی و لاله‌های واژگون

کوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ کیلو متری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه‌های قشقایی است.

چالقفا در گذشته یکی از مه‌ ترین شکارگاه‌های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی‌رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه‌های آن نواحی دیده شده است.

آبشار تقرچه نیز به علت بافت طبیعی و صخره‌ای و وجود آبشارهای فصلی و مسیر رودخانه‌ها پوشش گیاهی مناسب وجود کنده‌ها و دخمه‌های تاریخی و باستانی و هم‌چنین آثار بجا مانده از آسیاب‌های آبی قدیمی و چشم‌انداز بسیار زیبای سمت جنوب و دیده شدن قله‌های پوشیده از برف دنا هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

نارین قلعه سمیرم از دیر باز مورد توجه بوده است و قرار گرفتن ساختمان‌های مسکونی در مرتفع‌ترین قسمت این پارک منظره بسیار عجیبی را پیش روی هر بیننده قرار می‌دهد.

آبشار بی‌بی سیدان، در ۴۸ کیلومتری جنوب غربی بام ایران در مجاورت روستای بی بی سیدان، در کنار رودخانه کاسگان در ورودی تنگه‌ای به نام تنگه نازی، آبشاری زیبا جلوه نمایی می‌کند که چشم‌اندازی زیبا و دیدنی دارد و هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد.

در نزدیکی آبشار، سواحل زیبای رودخانه کاسگان، با آب ولرم، محل مناسبی را برای آب تنی و شنا فراهم می‌کند.

 

سفری به طبیعی‌ترین آفت‌کش دنیا

در ۶۵ کیلومتری سمیرم آبشاری قرار دارد که به نام آبشار “آب ملخ” معروف بوده و می‌گویند که طبیعی‌ترین آفت کش دنیا است چرا که ترکیبات ویژه‌ آن، نقش یک سمپاشی طبیعی را برای مزارع و زمین‌های کشاورزی بازی می‌کند و می‌تواند تمام ملخ های مهاجم را درجا نابود کند!

قدیمی‌ها معتقدند که سال‌ها پیش، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و ملخ‌ها همه یکجا هلاک شدند، اتفاقی که هنوز هم از ذهن کشاورزان منطقه پاک نشده و به همین دلیل، آنها هنوز هم مزارعشان را با آب این چشمه آبیاری می‌کنند.

آبشار آب ملخ از ۲ بخش تشکیل شده که نخستین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگری که در زیر این سرچشمه قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل بر روی رودخانه ماربر خم شده است، بخشی که در نگاه نخست بیشتر به چشم می‌آید و بدنه اصلی آبشار را تشکیل می‌دهد.

اما در پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی قرار دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران بدل می‌کند، آبشاری که تا به حال قربانیان زیادی داشته، بنابراین توصیه می‌شود که در زمان تماشای آب ملخ فریب زیبائی آبشار و پرتگاه را نخورید و فکر چرخ زدن در ارتفاعات را از سرتان بیرون کنید.

اگر گذارتان به آب ملخ افتاد، قدمگاه سلیمان را از دست ندهید، ساختاری سنگی که در تنگ بسیار گودى قرار گرفته و سال ها قبل به صورت پلى سنگى و طبیعى ایجاد شده است، برای دیدن تخت سلیمان یا قدمگاه سلیمان، بهتر است از راهنمایی بومیان منطقه استفاده کنید و نزدیکی تخت سلیمان به آبشار این فرصت را به شما می‌دهد که در یک نیم روز، از هر ۲ منطقه دیدن کنید.

روستای آب ملخ در شمالی‌ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی اصیل بختیاری دارد، شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ مانع از آن می‌شود که آفتاب بیش از سه ساعت در این روستا توقف کند، بنابراین شما در آب ملخ ظرف سه ساعت هم طلوع خورشید را خواهید دید و هم غروب آن را!

 

روستای خفر معروف به عروس دنا

روستای نمونه گردشگری خفر شهرستان سمیرم یکی از زیباترین روستاها و مناطق گردشگری طبیعی کشور و استان اصفهان محسوب می‌شود، ورود به این روستا با دورنما و چشم‌اندازی بسیار دیدنی، بی‌نظیر و شگفت‌انگیز همراه است که خاطره آن همواره در ذهن هر مسافر و رهگذری ماندگار می‌ماند.

 

سیه چادرهای قشقائی را در روستای عروس دنا ببینید

این روستا از سال ۸۹ به عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شد. روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم در فاصله ۸۶ کیلومتری جنوب سمیرم و ۲۵۰ کیلومتری جنوب اصفهان در دامنه دنا و زاگرس مرکزی واقع است.یکی دیگر از مکانهای دیدنی و جلوه های زیبای سمیرم سدخاکی حنا و محدوده آن است که علاوه بر تحت پوشش قراردادن ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای مناظر بسیار زیبا و دیدنی است.

 

از ابنیه تاریخی بام ایران دیدن کنید

از مهم‌ترین آثار تاریخی سمیرم می‌توان به قلعه مختارخان یا دژ بهمن قلعه سنگی، میل‌های سنگی اطراف شهر سمیرم، تپه‌های تاریخی تل وزیری و تل شاهی، در شهر کمه، قبرستان و سنگ قبرهائی از اوایل عهد اسلام و دو میل سنگی در تنگ جلو، تل اژدر در روستاهای پادنای علیا، مسجد جامع قلعه، کتیبه‌های ناخوانا در غار، امام‌زاده سلطان ابراهیم(ع)، مسجد و حمام خانعلی در سمیرم و قلعه مهد علی جنگی و ده‌ها قلعه دیگر اشاره کرد که هرسال با فرارسیدن فصل بهار انبوهای از گردشگران را فرا می‌خواند.

 

گلیم حجمی صنایع دستی منحصر به فرد بام نشینان

گلیم حجمی بافته‌های حجمی مثل گلیم هستند با این تفاوت که کار بر روی فرم یا اسکلت خاصی اجرا می‌شود و به طور کلی گلیم علاوه بر طول و عرض، ارتفاع نیز دارد که از صنایع دستی منحصر به فرد بام ایران به شمار می‌رود.

 

از عطر سیب پیچیده در طبیعت بام ایران لذت ببرید

باغ‌های سیب در تمام شهر و روستا و مزارع سرسبز در فصل بهار ،دشت های لاله سرنگون،روستاهای اطراف رودخانه ماربور و خراسان و چشم اندازهای طبیعی و زیبای دامنه کوه دنا را برای شما نمایان می‌کند.


 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

bahar

سمیرم دیار چشمه ها و آبشارهای زیبا




بهار دل انگیز بر دامنه های زاگرس فرش گل پهن کرده و سفر به سمیرم هزار چشمه در این بهار خرم روز، استقبال از طراوت و تغییر و تازگی است.

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از ایرنا، معرفی دیدنی های باستانی، زیارتگاهی، سیاحتی و گردشگری و طبیعی سمیرم در این فرصت کوتاه مقدور نیست اما به اختصار می توان لحظاتی را با دیدنی هایش بود و مختصری از آنها نوشت.

* سکونتگاه باستانی و آبشار تقرچه در مرکز:

این سکونتگاه کهن و صخره ای در مرکز شهر سمیرم، به دلیل بافت طبیعی و صخره ای و وجود آبشارهای فصلی، مسیر آب ها، پوشش گیاهی، دخمه ها و دست کندهای تاریخی و همچنین آثار به جا مانده از آسیابهای آبی قدیمی در چشم انداز بسیار زیبای سمت جنوب و دیده شدن قله های پوشیده از برف دنا چشمان هر گردشگری را به سوی خود جلب می کند.

از ویژگی های دیگر این محل این است که آثار و بقایای دژ مهم سمیرم در زمان دیلمیان در آنجا واقع شده و یادمان های دست کند باقی مانده از دوران ماقبل مادها نیز در قسمت هایی از این محل وجود دارد.

نارین قلعه سمیرم از دیر باز مورد توجه بوده است و قرار گرفتن ساختمان های مسکونی محله قلعه شهر سمیرم در بالاترین قسمت تقرچه منظره ای کمتر دیده شده را پیش روی هر رهگذری قرار می دهد.

*آب ملخ و تخت سلیمان:

یکی از معروف ترین و سخت گذرترین جلوه های طبیعت در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در روستایی خالی از سکنه به نام آب ملخ قرار دارد.

واقع شدن این روستا در حاشیه رودخانه ای خروشان و در میان کوهها باعث شده در روز چند ساعتی بیشتر از نور خورشید بهره مند نباشد و سال های قبل مردمانش به منطقه ای دیگر یعنی روستاهای سادات آباد و چهارراه کوچ کنند.

این روستا در انتهای دره ای قرار دارد که نزدیکترین راه صعود به قله های دنا (کل قدویس) از این مسیر امکان پذیر است.

اگر در مسیر رودخانه وحشی به سمت ارتفاعات حرکت کنیم به چشمه ای زلال، سرد و خروشان می رسیم که دبی آن ۵۰ لیتر در ثانیه برآورد شده است و پلی بسیار زیبا بر روی آن بوجود آمده که به تخت سلیمان معروف است و متاسفانه هر سال عده ای در حیرت همین زیبایی و خروش فرو می روند و با بی احتیاطی و سقوط به رودخانه ارمغانی تلخ را به کام خانواده هایشان می نشانند.

* چالقفا، دشت گل های وحشی و لاله های واژگون:

اولین توصیه ما این است که بهار و بویژه اردیبهشت منطقه چالقفا را از دست ندهید که دارای آنچنان شکوه و عظمت و طبیعتی است که مشابه آن را در جای دیگری نخواهید دید.

کوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ کیلومتری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع با ارتفاع بیش از دوهزار متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی طایفه های ایل قشقایی همچون چوپانکاره محسوب می شود.

چشمه های متعددی در این منطقه جاریست که معروف ترین آن چشمه سرد است.

سابق بر این چالقفا یکی از مهم ترین شکارگاههای سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه، حیات جانوران در آن محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوههای آن زندگی می کنند.

سودجویان و تخریب کنندگان طبیعت بویژه از استانهای همجوار نیز برای برداشت علف های کوهی و داروهای گیاهی بی نظیرش هر سال بخشهایی از این نقاشی طبیعی و خدادادیش را زشت و نازیبا می کنند.

* آبشار سمیرم:

این آبشار معروف در حدود پنج کیلومتری شمال شرقی سمیرم در اعماق تنگه ای با دیواره های صاف و سنگی خود نمایی می کند و با سر بلندی تمام آب مایه حیات و سرازیر شده از مزرعه جوزار را به پایین دست می افشاند.

ارتفاع آبشار در گذشته ۷۰ متر بوده و در گذر زمان و در اثر فرسایش از ارتفاع آن کاسته شده و امروز به ۳۳ متر رسیده است.

*آبشار خفر در جنوب:

یکی دیگر از جلوه های طبیعت و زیبایی های آفرینش که چشم هر بیننده را خیره می کند، آبشار خفر در شش کیلومتری این روستای نمونه گردشگری بین المللی است.

این منظره زیبا و دلنشین که از آب شدن برف و یخ های رشته کوه دنا ایجاد شده در ۸۶ کیلومتری جنوب غرب سمیرم با ارتفاع ۳۰متر در دامنه های برفی روستای خفر پادنا واقع است.

* رودخانه شمس آباد و چشمه ناز:

از زیبا ترین و بکرترین تفرجگاههای سمیرم چشمه ناز بزرگ، چند شعبه و ۹۶ اینچی که به رودخانه شمس آباد ونک متصل می شود، است.

این چشمه و رودخانه پر آب در۳۶ کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد که با جلوه ای خاص کمر کوه را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند و از جمله زیست گاههای حیات وحش از جمله خرس، سنجاب، گرگ و گراز بشمار می آید.

زیبایی های دست نخورده چشمه ناز، تنگ ده، تنگ دالان و منطقه شمس آباد، کوه های سر به فلک کشیده همراه با باغ ها و جنگل های انبوه، منطقه توریستی و طبیعی کم نظیری خلق کرده است.

* سپید جامه دنا:

منظره جنوبی سمیرم به محض ورود به این شهرستان، سپیدگون و دیدنی است چرا که در امتداد زاگرس، دنای بلند بالا خودنمایی می کند و چشم هر بیننده ای را می نوازد.

دنایی که با تازگی به میان ذخیره گاههای زیست کره جهان راه یافته و افزون بر ۴۰درصد از بهترین و گواراترین منابع آبی کشور را در دل خود جای داده است.

پوشش گیاهی و دارویی بی همانندی که برخی گونه هایش در هیچ جای دیگری از کره زمین نیست و حیات وحشی که این روزها و این سال ها دست به گریبان فرصت طلبان و سودجویان بی رحم طبیعت است، از جلوه های دناست.

*آستان مقدس امامزاده سلطان ابراهیم(ع):

این آستان نورانی و نگین سمیرم در ورودی شهر سمیرم قرار دارد و گلستان شهدای این شهر نیز در جوار آن فضای معنوی دو چندان به آن بخشیده است.

امامزاده ابراهیم(ع) از بزرگان سادات حسینی در قرن سوم هجری قمری و از نخستین مهاجران این خاندان به اصفهان است که نسبت ایشان با چهار واسطه به امام زین العابدین(ع) می رسد.

شلوغی اطراف این امامزاده در ایام بهار، نوروز و تابستان گواه مهربانی و مردم نوازی این آستان و عرض ارادت و سلام مسافران و مجاوران اوست.

*روستای خوش منظره مهرگرد در شمال:

روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت سمیرم در شمال غربی این شهرستان واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای بزرگ منطقه است و همچون دیگر روستاهای بخش وردشت بیشتر ساکنان آن طوایف ایل قشقایی هستند.

تماشای مناظر سرسبز و باغهای سیب این روستا خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن هر مسافر ثبت می کند.

علاوه بر وجود باغ های سیب و طبیعت معتدل و سرسبز سمیرم در جای جای آن می توان از جاذبه های دیگری همچون چشمه ˈخوانسارˈ،ˈحمام کمال الملک وزیر سمیرمیˈ، ˈتل شاهی و وزیریˈ، ˈقلعه بهمنˈ، ˈتالاب خان وردشتˈ، آبشار ˈبی بی سیدانˈ، چشمه ˈبابا زرنگ کمه، چشمه ˈنوولˈ، غار ˈدنگزلوˈ ، ˈلای سرخ دناˈ، ˈامامزادگان زید ابن علی، سید احمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا، چمنزار زیبای عشایر جرکان و طبیعت بکر اسفراهان، جسور و چشمه آب سفید(کجو) روستای خینه نام برد.

شهرستان سمیرم با پنج هزار و ۲۷۹ کیلومتر مربع مساحت از شمال به شهرستان شهرضا، از جنوب و جنوب غربی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به آباده استان فارس و از غرب به استان چهارمحال و بختیاری محدود شده است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری اصفهان و در مسیر اصفهان به یاسوج قرار دارد.

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

vanak1

جاذبه های گردشگری ونک




ونک را می توان یکی از مراکز غنی گردشگری به حساب آورد.وجود مقبره دو امامزاده قدمگاه خواجه خضر چشمه آبشار ناز چشمه های سد کمانه ونخودان دره قاش مزرعه سهران با چشمه وآبشار کوچک وارتفاعات سر به فلک کشیده اش تنگ امامزاده عقدک چشمه های جسور واسفراهان چشمه جاغ جاغ مزرعه حنا علیشاه ومزرعه شمس آباد وگندمان از صفحات زیبای این مجموعه است.

به گزاش پایگاه خبری سمنا، حدود ۱۲ کیلومتر جاده بین ونک وپل کره بس (حد فاصل شهر بروجن ولردگان در استان چهار محال بختیاری )کلید گشاینده مشکلات گردشگری واقتصاد وهزاران درد بی درمان ونک است.

vanak

چشمه ناز ونک

در ۳ کیلومتری جنوب غربی ونک زیباترین حلقه گردشگری منطقه یعنی چشمه ناز است.آبی ناز در خلوت کوه را می آراید تا همه آنانی که از ازدحام آهن وآدم وآجر رنجور شده اند کیلومترها راه بپیمایندودر ژرفایی رویایی اندام به آب معدنی چشمه ای بسپارند که از ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا کوه دالان را به دو نیمه مساوی تقسیم کرده است.با وجود اهمیت زیاد صنعت گردشگری ودر عصر ارتباطات حتی شنیدن نامش شهد شگفتی در کامشان می ریزد ودر فضایی بکر وتازه با صد هزار دیده به تماشای ریزش آب از هررخنه سنگی می نشینند که به صد هزار جلوه از میان کوه واز دل صخره های سخت بیرون می جهد.

کسانی که دل به شمس آباد سپرده اند اگر قصد دیدن چشمه ناز کنند از ناز باید بگذرند آنان باید عرض صخره ای را طی کنند که ۱۰ متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد با گذشتن از چوک ونگاه به زیر ،دلهره لذت آوری به آنها دست می دهد در فصل تابستان به ویژه تن سپردن به جاری رودخانه شمس آباد وتا شانه های در ژرفای آب سرد فرو رفتن وسر خوردن از سنگ های کف سیلاب ریز شمس آباد وچند بار پیاپی از این ساحل رودخانه به ساحل دیگر رفتن اگر با راهنما باشد اذت بیشتری دارد. بزرگترها نیروی جوانی خود را درقصه عبور از چوک وکلنگه وپل یه دری ( یه داری) واگویه می کنند وجوانان توانایی وبرنایی خود را با گذشتن از این مکان به رخ همسالان خود می کشند.

cheshmenaz

در ۳ کیلومتری شهر ونک بر فراز گردنه شمس آباد شما می توانید نظاره گر آبی صاف وزلال باشید نیلگون همچون ماری پیچان در میانه سنگ وصخره ودر انبوه درختان تنومند که بی محابا وخروشان به پیش می رود ونوازشگر چشمان هر ببینده ای است. رودخانه شمس آباد کیلومتر ها بالاتر از کمانه سرچشمه می گیرد وپس از گذشت از حوض ماهی در جنوب قلعه قدم با آب چشمه جاغ جاغ در آمیخته وبا پیوستن به ۱۰۰ اینچ آبی که در تنگ دالان کوه با شگفتی ویژه ای بیرون می ریزد در هوایی معتدل زیستگاهی را شکل می دهد که استعداد عجیبی برای پرورش ماهی دارد .این منطقه شاید بی نظیر ترین زیستگاه ماهی در منطقه سمیرم وحتی در استان اصفهان به شمار آید.

نه فقط ماهیان در آئینه برکه می لغزند که کشاورزان نیز پس از ساعتها کار در باغ وکشتزار ودر زیر حرارت آفتاب شادابی چهره خود را از مشتی آب عاریه می گیرند .گردشگران نیز تن خود را به زلال جاری رود می سپرند که اگر چنین نکنند پس از پیمودن کیلومترها راه ،بی روزی روز راغ از دست داده اند .

اکنون که آب آشامیدنی شهر ونک از چشمه  ناز تأ مین می شود اهالی بیشتر از گذشته احساس آرامش وشادابی دارند .این ویژگی را بیشتر از همه تاجرانی می دانند که سیب ثمره بی نظیر آب وخاک این دیار را فرسنگها آن سو تر از مرزها فرستاده اند.آنان نیک می دانند اگر مروارید زلال ناز بر خاک تیره دشتک در ۲ کیلومتری ونک جریان یابد چه شگفتی بی نظیری در روند توسعه اقتصادی شهر ونک واستان رخ خواهد داد وعلاج درد بیکاری ومهاجرت جوانان شهر خواهد بود.

شگفت تر صخره های سترگی است کهبه گونه ای بی نظیر روی هم جای گرفته است تا ارتفاعی فراتر از۲۰۰۰ متر را شکل دهد هر جهانگردی پس از تماشای لایه های عظیم سنگ که هر کدام به ارتفاع ۱۰ متر روی هم قرار گرفته تا زیبایی خود را به نمایش بگذارد می ماند حیرت خود را چگونه ابراز کند.آن را به هرم خویس مانند کند که با دومیلیون قطعه سنگ به وزن شش میلیون تن وارتفاع ۱۴۶ متری در تارک عجایب تاریخ جای گرفته یا به دیوار چین که صدها کیلومتر محدوده شرقی چین را محصور ساخته یا به باغهای معلق بابل؟!

در اینجایعنی در مرکز سلسله جبال زاگرس صخره های عظیم لایه لایه در ارتفاع بیش از هزارمتر به طول دهها کیلومتر روی هم انباشته شده است.گاه در میان آنها اشکفت هایی می توان یافت که از چند رگه کوه می گذرد .اشکفت شوره از تیغه کوه آغاز می شود ودر میانه آن راه به بیرون می برد .کوهنوردانی که هرم آفتاب وخستگی راه بر سر وتن دارند اگر مجال یابند بر دهانه غار می نشینندتا از نسیم خنکی که از دهانه آن می وزد لذت ببرند وخستگی را فراموش کنند .درجای جای لایه های سنگها وصخره ها درختان تنومند تاک  نارون پسته کوهی بلوط شن وهل کلخنگ بنیو چنار کیکم گردم ارژن زرشک تمشک بادام انجیر وانگوروزال زالک رسته اند.درخت ون با رویش انبوه حضور خود را به اثبات رساند ونام ونک را به عنوان رستنگاه ون بر کلام وزبان مردم جاری ساخت.ون درگذشته منبع تأمین سوخت شهری محروم از گاز بوده است.

بنیو از مثال زدنی ترین درختان این دیار است که دستهای هر کشاورز ودامداری با چوب سخت ومقاوم آن آشناست.درختان ودرختچه هایی که طبقه طبقه ورج رج در رگه های کوه آویزان شده اند هر تماشاگری را متحیر می سازد.گویی که هزاران ((بخت نوشه ))در اینجا قدرت وزور بر هم نهاده اند تا باغ های معلق به دستورشان برای ((سمیرامیس ))ها شاهزادگان ایرانی ساخته شوند.

دالانکوه محل رویش گیاهان دارویی مانند گنه بو بردج (قاسنی ) قارچ لیزک تره وپیاز ریواس کنگر کاردی کنجد سیر اواندول اولیله چوه مخلصه گزانگبین گل افره هدهتک خارانوش برنجاس بیلهر پر سیاوش اوشونجیره اوشونپنک چای کوهی وهزاران نوع گیاه ناشناخته دیگر است .بهاران کوه پر است ازگلهای رنگارنگ مانند گل کیس کمری (کل اشک ) اما کار فقط به دیدن ختم نمی شود بلکه مشام نیز از بوی دل انگیز آن سرمست می گردد.حیوانات واین زنبور های ناز عسل هم برای بهره جستن از این همه گل وگیاه وعطر وبوی خوش کندوها ی خود را در جداره کوه بنا نهاده اند ووزوز کنان می جویند ودارو تولید می کنند.کبکها صبحگاهان زمانی که تفاوت نکند لیل ونهار خرامان وآواز خوان به قصد چشمه از کوه پایین می آیند واهوان بزها وقوچ ومیش های وحشی سم کوبان از فراز کوه سرازیر می شوند.گفتنی تر از آنجه آمد ماده ای ست که در نقاط محدودی از منطقه شمس ابیاد از میان سنگ وصخره بیرون می چکد .این ماده قیرگون که در ترمیم شکستگی اعجاز می کند وبرای مراکز تحقیقات پزشکی می تواند جذابیت ویژه ای داشته باشد نام محلی مین مینه را به خود گرفته است.شگفت تر آنکه درچنین فضایی هر جایی که طبیعت اجازه بر پایی سیاه چادر ی رابدهد عشایر قشقایی سکنا می گزینند ودر یک زندگی مسالمت آمیز مثال زدنی گوسفندان خود را به دامان کوه می سپارند.

چشمه ناز پس از پیوستن به رودخانه شمس آباد چند کیلومتر پایین تر در محل ((دو او)) به رودخانه گندمان ورودخانه ونک که قبلا به هم پیوسته اند وارد می شود واز سرچشمه های رود کارون به حساب می آید. دستیابی بهتر به این منطقه دیدنی احداث ۱۲ کیلومتر جاده حد فاصل شهر ونک به پل کره بس در جاده بروجن به لردگان است.

سد کمانه

احداث این سددر مزرعه کمانه آغاز شدهکه یکی از نقاط دیدنی شهر ونک می باشد. کمانه با  آب وهوای خنکی که دارد در گذشته محل یورت بهار وتابستان خوانین قشقایی بوده ودر حال حاضر نیز محل ییلاق قشلاق ایل قشقایی ست.

محمد بهمن ایل بیگی(متولد۱۲۹۹-فارس) نویسنده معاصر از عشایر فارس وشیفته ایل قشقایی کمانه رادر نامه برادرش اینطور می سراید:

((برف کوه هنوز آب نشده است به آب چشمه دست نمی توان برد.ماست را با چاقو می بریم.پشم گوسفندان را گل وگیاه رنگین کرده است بوی شبدر دوچین هوا را عطر آگین ساخته است.گندم ها هنوز خوشه نبسته اند.صدای بلدرچین یک دم قطع نمی شود.ج.جه کبک ها خط وخال انداخته اند .کبک دری در قله های ((کمانه))فراوان شده است.بیا تا هوا تر وتازه است خودت رابرسان مادر چشم به راه توست آب خوش از گلویش پایین نمی رود.))

دشت لاله های واژگون در مناطق کمانه ،گردنه نخودان ،اسفراهان ومناطق دیگر زیبا وچشم نواز است.همچنین یخچالهای طبیعی تابستانهای گرم قدیم در ماه رمضان ونک را جایگزین یخ های یخچال امروزی بوده است. ولذتی وصف نشدنی داشت وقتی جوانان روستا افطار برف بر سفره افطار هموطنان می گذاشتند.

ده عقدک

می گویند عقدکیکی از قدیمی ترین آبادیهای منطقه ونک است.قدمت آن را حدود ۸۰۰ سال می دانند درباره وجه تسمیه آن می گویند :در گذشته در عقدک عالمانی می زیستند که مردان وزنان منطقه رابه عقد یکدیگر در می آوردند.عقدک در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهر ونک قرار دارد دو سه کیلومتری انتهای جاده متصل به عقدک خاکی است.عقدک در قاعده مثلثی بنا شده که به وسیله اضلاع محصور گردیده است. مزرعه دشتک وده قاعده را تشکیل می دهند یکی از ساقهای مثلث کوهی است که از تنگ امامزاده (قدمگاه)تا تنگ اشترمل ادامه دارد وطول آن از ۵ کیلومتر است. ساق دیگر از تنگ عقدک در جنوب تا مزرعه پس دز در شرق امتداد دارد .مزارع عقدک عبارتند از :دشتک گیدمگه (گود محک گودی که در آن گیاه شیرین بیان می روییده است)وپس کره چین. آب کشاورزان از چشمه های پشت تنگ اشتر مل وتنگ امامزاده تأمین می گردد. اهم محصولات این ده سیب درختی گردو انگور گندم جو شبدر ویونجه است.در عقدک تعدادی درخت گردو در بین سایر درختان گردن برافراشته که عمری بیش از چند صد سال دارد.

تعداد ۱۳ خانوار با جمعیتی زیر ۱۰۰ نفر در فصل بهار وتابستان در این ده به صورت ییلاق وبه منظور برداشت محصول زندگی می کنند.

چوپانها گله های گوسفندوبز را از طویله بیرون برده ودر صحرا می چراندند.چه لذتی دارد صدای قوقولی قوقوی خروس ها صدای بزغاله ها وبره ها وسگهای ده صدای های وهوی چوپان وآواز مردان وجوانان صدای جیک جیک گنجشکان ونغمه دلپذیر بلبلان همه وهمه در هم پیچیده روح آدمی را نوازش می داد.

ده از امکانات آب سالم لوله کشی برخوردار است امامزاده یا قدمگاه سنگ نوشته ای دارد که چون در ارتفاع ودوراز دسترس نوشته شده است قابل خواندن نیست.عقدک یک گردشگاه نقلی باصفاست.

برگرفته از کتاب ونک در آئینه زمان – بهمن حیدری

 

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 جهت دانلود این مطالب بر روی لینک های زیر کلیک نمایید.

دانلود پاورپوینت آموزش وبلاگ نویسی

دانلود فایل pdf آموزش وبلاگ نویسی


 




تاریخ: سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 

وقتی عید نوروز شد، غسل کن، لباس نو بپوش، خضاب کن، حمّام برو، بوی خوش استعمال کن. بعد می‌فرماید: مستحب است روزه بگیرید و بعد از نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخوان …

 

 

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از فرهنگ نیوز، حضرت آیت‌الله مظاهری جایگاه عید نوروز در اسلام و علت مهر تأیید ائمه اطهار (ع) بر این عید را تشریح کرده‌اند.

متن سخنان این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

* انواع عید

ما ایرانیها سه عید داریم: اوّل، عید اسلامی، که مسلمانهای دیگر هم دارند، مثل عید فطر و عید قربان که در این دو عید نماز عید هم وارد شده است و در قنوت نماز هم نام عید ذکر شده ‌است. همچنین عید مولود پیغمبر اکرم(ص) و یا مبعث آن حضرت.

عید دوّم، عید مذهبی است که فراوان است و همان عیدهایی است که شیعه دارد و عمده ی این عیدها، عید غدیر و نیمه ی شعبان است. همه اعیاد مذهبی ما مهم است، اما عید غدیر و نیمه شعبان، یعنی میلاد باسعادت حضرت ولیّ عصر «ارواح العالمین فداه‌» اهمیّت خاصّی دارد.

عید سوم ما ایرانیها، عید نوروز می‌باشد که یک عید ملّی است، یعنی ایرانیها این عید را دارند.

* عید نوروز از نظر اسلام

از روایات فهمیده می‌شود ائمّه طاهرین(ع) این عید را نه تنها رد نکرده‌اند بلکه امضاء کرده‌اند. مرحوم محدّث قمی در مفاتیح از امام صادق(ع) چنین نقل می‌کند که آن حضرت به معلّی بن خُنیس فرمود: وقتی عید نوروز شد، غسل کن، لباس نو بپوش، خضاب کن، حمّام برو، بوی خوش استعمال کن. بعد می‌فرماید: مستحب است روزه بگیرید و بعد از نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخوان، دو تا دو رکعتی. در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه «انّا انزلنا» و در رکعت دوم ده مرتبه «قل یا ایها الکافرون» در رکعت سوم ده مرتبه «قّل هو الله احد» و در رکعت چهارم ده مرتبه سوره ی فلق و ده بار سوره ناس. بعد دعایی نقل می‌کند که جزء نماز نیست و می‌توان در سجده و غیر سجده خواند[۱].

این دعا جمله‌ای دارد که می‌فرماید «فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ» یعنی خدایا این عید را تو فضیلت دادی و تو بزرگ شمردی. معلوم می‌شود امامان معصوم(ع) این عید را به نام عید ملّی امضا کرده‌اند.

شاید امضای ائمّه ی طاهرین(ع) برای دلیل دیگری باشد. در بعضی از روایات دارد که عید غدیر مصادف بوده است با عید نوروز. یعنی روزی که پیامبر اکرم(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به خلافت منصوب کردند، مصادف بوده است با عید نوروز. نمی‌دانم درست است یا نه. مخصوصاً از نظر علم اعداد و علم ریاضی فضیلت دیگری برای این عید درست کرده‌اند که نمی‌دانم درست است یا نه. آنچه می‌دانم این است که این عید یک امتیازهایی و خصوصیّت‌هایی دارد که در اسلام خیلی مطلوب است.

* خصوصیّت اول

نظافت در عید نوروز است. مردم لباس نو می‌پوشند، حمام می‌روند. اسلام می‌گوید: «النظافةُ مِنَ الْایمان». از این روایت فهمیده می‌شود که آدمی که نظیف نیست، مسلمان واقعی نیست. قرآن می‌فرماید:

(یا بَنی ادَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ)[۲]

وقتی می‌خواهی به مسجد بروی، در اجتماعی وارد شوی، نظیف باش، دندانهایت را مسواک بزن، لباس نو بپوش، عطر بزن. اگر عرق پا یا بدنت بو می‌دهد رفع کن، و بالاخره، تر و تمیز وارد اجتماع شو. حتی پیامبر(ص) می‌فرماید:

«لَوْ لا اَنْ اَشُقَّ عَلی اُمَتّی لَاَمَرْتُهُمْ بِالسِّواکِ مَعَ کلِّ صَلاةٍ»[۳]

می‌ترسم بر اُمّتم مشقّت و سختی تحمیل شود والاّ مسواک کردن را به آنان واجب می‌کردم.

اسلام دوست ندارد لباس سنگین قیمت باشد. اما به همان اندازه که نمی‌خواهد لباس سنگین قیمت باشد، می‌خواهد که تمیز باشد.

* تأکید اسلام بر لباس سفید

یکی از عللی که به پوشیدن لباس سفید سفارش شده است، این است که چرک لباس سفید زود نمایان می‌شود و مجبورند بشویند. اگر یقه کُت مسلمانی چرکین باشد، اگر کفش مسلمانی خاک‌آلوده باشد، اگر از نظر ظاهر تمیز نباشد، اسلامش کامل نیست. اسلام دوست دارد وقتی وارد اجتماعی می‌شوید تمیز باشید. در روایات می‌خوانیم وقتی پیغمبر اکرم(ص) می‌خواستند وارد کوچه بشوند، در آینه نگاه می‌کردند واگر آینه نبود در آب نگاه می‌کردند تا لباس و عمامه‌شان کج و نامرتّب نباشد[۴]. ما لباسمان ولو ارزان قیمت باشد، باید تمیز باشد. این خانه تکانی که در این عید وجود دارد، کار خوبی است. در روایات می‌خوانیم که وجود تار عنکبوت در سقف، آشغال در زیر فرش، چرکین بودن صحن یا سالن خانه موجب فقر می‌شود. رحمت خدا از این خانه برداشته می‌شود. ملائکه می‌روند و شیاطین وارد می‌شوند. در روایات به تمیز بودن خانه اشاره شده است.

یکی از وظایف سنگین خانم‌ها این است که قبل از آمدنِ شوهرش، خود را و خانه را برای آمدن او مهیّا کند. سرو صورت را آراسته کند. لباسی را که شوهرش دوست دارد، بپوشد. حتّی بچّه‌هایش را تمیز کند. خانه را تمیز کند. اگر موقع ناهار است سفره را بیندازد و… والاّ از نظر شوهرداری پایش لنگ است؛ و اگر خانمی، شوهردار خوبی نباشد و وظیفه همسری را به خوبی انجام ندهد، معلوم نیست به بهشت برود.

وقتی به خانه وارد می‌شوی مواظب باش پایت بوی عرق ندهد، بدنت بو ندهد مواظب باش لباست کثیف نباشد، لباسهای در خانه‌ات نظیف باشد و بالاخره وقتی وارد خانه شدی اول باید دست و صورت را بشویید، وضو بگیرید، اگر وضو نمی‌گیرید تمیز باشید، و اگر تمیز نیستید (به علت سرکار رفتن و… ) حتماً دوش بگیرید. با بدن تمیز سرسفره بنشینید.

اینها وظیفه مردی است که از بیرون وارد خانه می‌شود. اگر به وظیفه‌اش عمل نکند، از نظر زن‌داری لنگ است و چنین فردی معلوم نیست به بهشت برود.

کار اساسی زن، شوهرداری و بچّه‌داری است. اگر کار اجتماعی دارد، باید در کنار این دو وظیفه باشد. زیرا کار اصلی زن بسیار سنگین است.

از این رو اسلام با عید نوروز موافق است، زیرا مردم بیشتر به نظافتِ خانه و فرزند و خودشان می‌رسند.

* خصوصیّت دوم عید نوروز

رفت و آمدهایی است که در این ایام نوروز انجام می‌شود. اسلام این کار را نیز بسیار دوست دارد. پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید:

«المؤمِنُ یألَفُ و یُؤلَفُ و لا خَیْرَ فی مَنْ لا یَألَفْ وَلا یُؤلَف»[۵]

یعنی مسلمان آن کسی است که رفت و آمد با دیگران دارد و مسلمان کسی است که آلف و مألوف است. مردم او را می‌پذیرند و مردم را می‌پذیرد. هم او مردم را دوست دارد و هم مردم او را دوست دارند. هم رفت دارد و هم آمد. بعد می‌فرماید: اگر کسی حال گوشه‌نشینی داشته باشد، با هیچ کس رفت و آمد نداشته باشد، حتّی در متن اجتماع نباشد، خیری در این فرد نیست.

تقوای منفی را اسلام نمی‌خواهد، گر چه چیز خوبی است، ولی اسلام نمی‌خواهد. معنای تقوای منفی آن است که شما در خانه تنها بنشینی و با کسی رفت و آمد نکنی؛ و چون تنها هستی، غیبت نمی‌کنی، تهمت نمی‌زنی، دروغ نمی‌گویی نگاه به نامحرم نمی‌کنی و…

البته انسان گناه نکند خوب است، اما اسلام می‌گوید تقوای مثبت از تو می‌خواهم، یعنی باید در متن اجتماع باشی و غیبت نکنی. باید در میان مردم باشی، اما تهمت نزنی، شایعه پراکنی نکنی، دروغ نگویی و چشم چران نباشی.

پی نوشت ها:

[۱]. مفاتیح، اعمال عید نوروز (فصل یازدهم).

[۲]. سوره ی اعراف، آیه ی ۳۱٫ ترجمه: «ای بنی آدم! زینتهای خود را در مقام عبادت برگیرید.»

[۳]. بحارالانوار، جلد ۷۳، صفحه ی ۱۲۶ و فروع کافی، جلد ۳، صفحه ی ۲۲٫

[۴]. بحارالانوار، جلد ۱۶، صفحه ی ۲۴۹ (مضمون روایت در متن نقل شده است).

[۵]. کنزالعمال، جلد ۱، صفحه ی ۱۴۲، حدیث شماره ی ۶۷۹٫




تاریخ: پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي


از آنجا که جنوبی‌ها، ماهی خورهای قهاری هستند برای دوری از علائم سرد مزاجی این غذا، همیشه پس از صرف ماهی چند عدد خرما می‌خورند تا طبع گرم این میوه بر سردی ماهی فائق آید و به هضم بهتر غذا نیز کمک کند.

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از  دانا شب عید سفره تمام خانواده‌های ایرانی پر و پیمان و مملو از غذاهای متنوع و مختلف است. در حقیقت هر روستا، شهر یا شهرستانی براساس سنت و باورهایشان غذاهای رسمی و محلی مربوط به خود را در این شب طبخ می‌کنند.

به گزارش جام جم، البته غذای اصلی اغلب خانواده‌های ایرانی سبزی پلو ماهی است که برخی همراه آن، کوکو سبزی هم می‌خورند. بعضی‌ها وقتی ماهی سفید می‌خرند تخم‌های درون شکم این ماهی باردار را می‌گیرند و با آن کوکوی اشپل درست می‌کنند. برخی به جای سبزی پلو، رشته پلو می‌پزند و بر این باورند که با خوردن این غذا، از ابتدای سال سر رشته کارها دستشان می‌آید. تعدادی هم در کنار این غذاها انواعی از آش‌ها را درست می‌کنند. حال اگر می‌خواهید بیشترین نفع را از غذاهای شب عید ببرید حتما این مطلب را بخوانید.

سبزی پلو ماهی را با ادویه جات گرم بخورید

بسیاری از افراد عادت دارند سبزی پلو ماهی را با ماست بخورند یا به توصیه کارشناسان تغذیه برای جذب بهتر آهن ماهی، آن را با چاشنی آبلیمو یا آب نارنج طعم دار کنند، اما باید بدانید از نظر طب سنتی ماهی طبع سردی دارد. البته به گفته حکما ماهی‌های اقیانوسیه و جنوب به دلیل پرورش در آب‌های شور، سردی کمتر و ماهی‌های آب‌های شیرین معتدل‌تر هستند، اما در هر حال ماهی نوعی آبزی است که با مزاج‌های سرد و تر سر ناسازگاری داشته و شمالی و جنوبی آن هم می‌تواند دردسرساز باشد. یعنی ممکن است موجب ناراحتی‌های گوارشی، رخوت، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ شود و هضم ثقیلی داشته باشد. حال اگر شما این آبزی سرد مزاج را با آبلیمو، ترشی لیته، سیر ترشی، ماست، دوغ یا تخم‌مرغ بخورید، حتی اگر پرفشاری خون هم داشته باشید عواقب سردی آن دوچندان خواهد شد.

در نتیجه توصیه شده است بویژه افرادی که نوع مزاج خود را نمی‌شناسند یا سرد مزاج هستند سبزی پلو، ماهی، میگو و کوکو سبزی را با سبزی‌ها یا ادویه‌جات گرم همچون نعنا، گشنیز، ترخون، گلپر، زیره، دارچین، زنجبیل یا فلفل سیاه میل کنند تا سردی آن را به اعتدال رسانند. البته حکما گفته‌اند آب نارنج تنها چاشنی ترشی است که طبع گرم دارد و بهترین طعم‌دهنده آبزیان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید از آنجا که جنوبی‌ها، ماهی خورهای قهاری هستند برای دوری از علائم سرد مزاجی این غذا، همیشه پس از صرف ماهی چند عدد خرما می‌خورند تا طبع گرم این میوه بر سردی ماهی فائق آید و به هضم بهتر غذا نیز کمک کند.

اگر می‌خواهید شب، خواب آرامی داشته باشید بهتر است سبزی پلو ماهی و کوکوی اشپل را در روز عید و هنگام ناهار میل کنید و همراه آن آب ننوشید. زیرا آب سبب رقیق شدن شیره معدی و دیر هضمی و سنگینی بیشتر ماهی و تخم‌هایش می‌شود. سبزی‌های پلویی که حاوی شوید، تره و جعفری بیشتری باشد می‌تواند تا حدود زیادی طبع سرد ماهی و برنج را تعدیل دهد.

این را هم بدانید سیر طبع بسیار گرمی دارد و اگر چند عدد آن را همراه ساقه سبزش روی دمی سبزی پلو بگذارید یا در روغن یا در حین بخار پز کردن ماهی استفاده کنید نه‌تنها از عطر و طعم اشتهابرانگیز آن سود می‌برید بلکه خوشمزگی آن را دوچندان می‌کنید.

کوکو سبزی را با گردو و زرشک طعم‌دار کنید

اما این سوال مطرح است اگر از سبزی‌های منجمد و خشک برای تهیه کوکو و سبزی پلو استفاده کنیم تا چه میزان از خواص مغذی این غذاها کاسته می‌شود و چه ترکیباتی سبب خوش‌طعم‌تر شدن کوکو سبزی می‌شود؟

سبزی بر اثر خرد شدن و مجاورت با هوا بلافاصله اکسید و از ارزش آن کاسته می‌شود. حال اگر این سبزی همچون برخی مراکز تره‌بار خرد و کیسه شود و مدتی طول بکشد تا به فروش رسد بدون شک بخش زیادی از ویتامین‌هایش را از دست می‌دهد، اما اگر سبزی پس از خرد شدن بلافاصله منجمد شود در مقایسه با روش قبلی، تخریب مواد مغذی سبزی به کمترین میزان می‌رسد. البته لازم است بدانید اگر سبزی را به صورت تازه بخرید و بلافاصله پس از خرد کردن طبخ کنید باارزش‌ترین سبزی محسوب می‌شود.

درباره سبزی خشک نیز باید بگوییم این سبزی چون برای خشک شدن در مجاورت حرارت یا نور خورشید قرار می‌گیرد و ماندگاری بالای آن سبب می‌شود با تاخیر مورد استفاده قرار گیرد کمترین ارزش غذایی را دارد. بخصوص انواعی که به صورت فله‌ای و غیربهداشتی عرضه می‌شود و تاریخ مصرف آن معلوم نیست.

این را هم بدانید کوکوسبزی یکی از کوکوهایی است که معمولا میزان زیادی روغن به خود جذب می‌کند بنابراین بهتر است سبزی آن را قبلا نیم‌پز کنید تا جذب روغن به حداقل برسد. برای ایجاد طعم خوشایند و افزایش ارزش تغذیه‌ای کوکو سبزی بویژه برای کودک و نوجوان می‌توانید از مغز گردو و زرشک استفاده کنید. مصرف سبزی پلو و کوکو در ایام عید که مصرف تنقلات یبوست‌آور زیاد است از خشکی مزاج جلوگیری می‌کند.

رشته‌پلو، باب میل قدیمی‌ها

رشته‌پلو یکی از غذاهایی است که شب عید خورده می‌شود و معمولا باب میل نسل قدیم است. رشته، فرآورده‌ای خمیری است که از آرد گندم، آب و نمک تهیه می‌شود و ارزش و کالری آن همانند نان و غلات است. در نتیجه مثل پلو چاق می‌کند و برای مبتلایان به دیابت و سیلیاک باید با نظر پزشک مصرف شود. برخلاف تصور عامه، رشته پلویی با رشته آشی ترکیبات یکسانی دارد با این تفاوت که آرد به کار رفته در رشته پلویی سبوس بیشتری دارد و آن را کمی تفت می‌دهند تا قهوه‌ای روشن شود، اما رشته آشی خام و سفید رنگ است. رشته آشی به دلیل آن که از آرد ستاره بدون سبوس تهیه می‌شود نسبت به رشته پلویی ویتامین‌های گروه B کمتری دارد و برخی املاح معدنی را ندارد.

کوکوی اشپل، بی‌نظیر است

شاید تا به حال نام اشپل را نشنیده باشید. اشپل به تخم ماهی‌های ماده‌ای چون ماهی سفید، کولی، کولمه و کپور می‌گویند که مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین آن مربوط به تخم ماهی سفید است. همان ماهی‌های سفیدی که شب عید از ماهی‌فروشان تهیه می‌کنید و آنها هم از ناآگاهی شما سوءاستفاده کرده و اشپلش را به شما نمی‌دهند و آن را همچون سایر مواد زاید داخل شکم ماهی سریع از نظرتان دور می‌کنند و پس از رفتن شما آن را می‌فروشند.

اشپل بسیار نیروبخش است و شمالی‌ها با آن کوکوی لذیذی تهیه می‌کنند و معمولا برای معطر شدن، در آن اندکی سیر و سبزی پلویی می‌ریزند و همراه نان یا سبزی پلو و با مخلفاتی چون زیتون پرورده و گردو می‌خورند. به گفته متخصصان تغذیه، یک قاشق غذاخوری اشپل معادل یک سهم روغن و دو قاشق‌ آن معادل یک سهم گوشت و بسیار پرکالری است. اشپل به دلیل داشتن ویتامین‌های A، E، D، B و املاح معدنی ید، فسفر و همچنین پروتئین و اسیدهای چرب مفید امگا ـ ۳ یک وعده غذایی اصلی محسوب می‌شود و مقوی سیستم ایمنی بدن است و با تقویت اعصاب از بروز علائم افسردگی جلوگیری می‌کند.

اشپل همچون برخی کنسروهای تن می‌تواند آلوده به میکروب خطرناک بوتولیسم باشد. در نتیجه هنگام طبخ حتما از مغز پخت شدن کوکوی آن مطمئن شوید و بدانید بارزترین ملاک تازگی اشپل وجود بادکنک متصل به آن است که باید پر باد و سفت باشد.

در ایام عید، روزی یک وعده آش بخورید

از آنجا که در ایام عید مصرف آجیل و تنقلات با طبع گرم زیاد است برخی گرم و سرد چشیدگان روزگار بر این باورند که مصرف انواع آش با طبع سرد همچون آش آلو، آش گوجه، آش انار، آش تمر هندی، آش قره قروت، آش جو، آش ماش و آش دوغ می‌تواند علاوه بر ارزش غذایی بالا با لینت مزاج و رفع یبوست، دستگاه گوارش را جلا دهد و با دفع سموم و زواید، کبد را پاک و از تنبلی نجات دهد. در نتیجه بهتر است از همین روزهای پایانی سال که آجیل‌خوری شروع و تا سیزده بدر ادامه پیدا می‌کند یک وعده در روز آش بخورید.

 



تاریخ: پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي




تاریخ: پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

دانلودتقویم برای موبایل :
 این تقویم فوق العاده جالب ومفیدمی باشدُتوصیه می کنم حتمادانلودکنید.
نفحات 89 نفحات 89
                                                                                                                                                      دانلود  دانلود نرم افزار باد صبا 3.1 نسخه آندروید ( MB 2.00 )

تقويم اسلامي باد صبا، نمونه اي ديگر از معرفي و ارائه ارزش هاي اسلامي در قالب تقويم سه گانه مي باشد که با هدف ارج نهادن به فرهنگ  والاي نماز توسط موسسه فرهنگي موج همراه نور توليد گرديده است. اين نرم افزار بگونه اي طراحي شده که امکان نصب و اجرا بر روي طيف وسيعي از گوشي ها و نيز گوشي هايي با سيستم عامل آندرويد را فراهم مي سازد. در اين نرم افزار کاربر ضمن مشاهده اعمال ، ادعيه ، آداب ، اوقات شرعي و ... بصورت روزانه از قابليت پخش خودکار اذان در اوقات شرعي شهر مورد نظر نيز برخوردار است. از ديگر امکانات آن مي توان به مشاهدهاوقات شرعي 320 شهر ايران و هر نقطه جغرافيايي ديگر، ارائه وقايع روزانه ، چندين پوسته گرافيکي، تبديل تاريخ و ... اشاره داشت. گفتني است تقويم باد صبا بدون محدوديت زماني و به صورت رايگان براي کاربران قابل استفاده مي باشد.




تاریخ: چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

                                 7mhuB0uPyj

 

  سفره ی هفت سین از جلوه های اصلی سیمای نوروز در جمع خانواده های ایرانی است.

         آن چه در سفره می گذارند ، نمادی و آرمانی است :   

 

    قرآن مجید :  نشانه ی استواری ایمان و زینت بخش سفره ی نوروزی مسلمانان

است که پس از تحویل سال، همه آن را زیارت کرده و چند آیه ای

    برای تبرّک می خوانند.

 

سفره : نماد گستردگی جهان است و سفیدی آن

  نشانه ی پاکی و سفید بختی .

    

    آینه : نماد جهان بی پایان و بارگاه خداوندی است .

  شمع : نماد روشنایی خانواده  

  ماهی قرمز:  در تنگ بلورین ، نماد روزی حلال است.

 

   تخم مرغ رنگ شده : نشانه ی رنگارنگی نژادهای  مختلف بشری 

    و تأ کید بر این که  بنی آدم اعضای یک پیکرند.

 

    سیب : نشانه ی برکت ، نعمت و سلامت

   سبزه : نشانه ی شادی ، سرسبزی و خوش بختی 

  سمنو : نماد فراوانی ، خوراک ، غذاهای خوب و پر نیروست.

 سیر : برای گند زدایی، پاکیزگی محیط زیست و زدودن چشم زخم .

سرکه : برای پاکی محیط و زدودن آلودگی ها 

سماق : نشان برکت آشپز خانه و پخت و پز است .

سنجد : نماد مهر و عشق است .

 




تاریخ: چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 
 چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود. در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن جشن چهارشنبه‌سوری است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌ است.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است.

مراسم چهارشنبه سوری :

چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری )-یکی از آیین های نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - «مراسم چهارشنبه سوری» است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. درباره ی چهارشنبه سوری، کتاب ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر، یا دقیق تر، در این نیم قرن اخیر است که مقاله ها و پژوهشهای متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.
برگزاری چهارشنبه سوری، که در همه ی شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.از باورها و رسم های چهارشنبه سوری که هنوز به کلی فراموش نشده اند ودر برخی از شهرها و روستا ها هنوز این مراسم ها برگزار میشوند عبارتند از:

کوزه شکنی یکی از مراسم چهارشنبه سوری :

 یکی دیگر از مراسم مخصوص چهارشنبه سوری آن بوده که کوزه کهنه ای را برمی داشتند و در آن مقداری نمک و ذغال و سکه ده شاهی می انداختند و هر یک از افراد خانواده یک بار کوزه را دور سر می چرخاند و نفر آخری آن کوزه را از پشت بام ، به کوچه می افکند و می گفت :درد و بلای ما بـِرَه توی کوزه و بـِرَه توی کوچه

 آجیل چهارشنبه سوری :

 اسمی که از قدیم در ایران متداول است ، تهیه و خوردن آجیل چهارشنبه سوری است . این آجیل شور و شیرین ، مانند آجیل مشگل گشاست؛ یعنی علاوه بر مواد اصلی بو داده ی شور و شیرین، مانند آجیل، برگه هلو و زردآلو ، قیسی ، کشمش سبز ، مویز ، باسلـُق ، پسته و بادام ، فندق بو نداده ، نقل ، شکر ، پنیر ، و مغز گردو هم اضافه می کنند. تهیه این آجیل را برای استجابت یک مراد نذر می کنند . خوردن این آجیل در شب چهارشنبه سوری ، به اعتقاد مردم باعث شگون و خوش یمنی است.

 فالگوش ایستادن ،یکی از مراسم چهارشنبه سوری:

دیگر از مراسم مربوط به چهارشنبه سوری ، فالگوش ایستادن است ؛ بدین معنی که کسانی که حاجتی دارند ، نیت می کنند و سر چهار راه یا در معبری فالگوش می ایستند و به حرف نخستین عابری ، که از کنارشان می گذرد توجه می کنند و هر کلام که از دهان او درآید در استجابت مراد خود به فال بد یا خوب می گیرند ، اگر گفته عابری موافق با آرزوی صاحب حاجت باشد آن آرزو را برآورده شده می دانند.
بعضی ها به جای رفتن به چهارراه و معابر ، این کار را در پشت در اطاق هم انجام می دهند و نخستین سخنی که از پشت در اطاق شنیدند به فال بد و یا خوب در اجابت حاجتشان فرض می کنند.

 بی گمان چهارشنبه سوری از رسم های کهن پیش از اسلام نیست. در آن زمان هر یک از روزهای ماه را نامی بود، نه روزهای هفته را. استاد پورداود در این باره می نویسد : آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین های دیرین است ( ... ) شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهارشنبه ی سال، پس از اسلام رسم شده است. چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند ( ... ) روز چهارشنبه یا یوم الاربعاء نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : والاربعاء یوم ضنک و نحس. این است که ایرانیان آیین آتش افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا پیش آمدهای سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه بر کنار ماند.

در باورهای عامیانه، چهارشنبه روزی نامبارک است. سفر نبایستی کردن شب چهارشنبه، به احوال پرسی مریض نبایستی رفتن. و منوچهری گوید:

 چهارشنبه که روز بلاست باده بخور                    به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد

 آتش افروختن شب چهارشنبه ی آخر سال، یا چهارشنبه آخر صفر را، برخی به قیام مختار نسبت می دهند : مختار سردار معروف عرب وقتی از زندان خلاصی یافت و به خونخواهی شهیدان کربلا قیام کرد، برای این که موافق و مخالف را از هم تمیز دهد و بر کفار بتازد، دستور داد شیعیان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و این شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود. و از آن به بعد مرسوم شد.

 چهار شنبه سوری در برخی از شهر ها:

 در برخی از شهرهای آذربایجان چون ارومیه، اردبیل و زنجان، همه چهارشنبه های ماه اسفند هر یک نقش و نام معینی دارند، که از جمله در منطقه ی زنجان بدین شرح است: نخستین چهارشنبه را موله گویند و به شستن و تمیز کردن فرش های خانه اختصاص دارد. دومین چهارشنبه را سوله گویند، در این روز به خرید وسیله ها و نیازمندیهای عید می روند. سومین چهارشنبه را گوله گویند و به خیس کردن و کاشتن گندم و عدس و غیره برای سبزه های نوروزی اختصاص دارد. چهارمین و آخرین چهارشنبه سال ( چهارشنبه سوری ) را کوله گویند؛ ( کوله در ترکی به معنی کهنه و فرسوده است). در برخی از شهرهای ایران، از جمله ایلام (نوروز آباد)، تویسرکان، کاشان، زاهدان (قصبه مود) و ... مراسم چهارشنبه سوری را آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می کنند. و آخرین آتش نیز از رسم ها است. بنابر نوشته تذکره صفویه کرمان نیز، چهارشنبه سوری در ماه صفر بوده است.

چهار شنبه سوری در اصفهان -در اصفهان چهارشنبه سوری را «چهار شنبه سرخی» نیز می گویند.

یکی از دلیل ها و سندهای دیگری که نشان می دهد چهارشنبه سوری از آیین های پیش از اسلام نیست، می تواند این باشد که مراسم آن در غروب آفتاب روز سه شنبه برگزار می شود. در گاهشماری قمری آغاز بیست و چهار ساعت یک شبانه روز از غروب آفتاب روز پیش است؛ و چهارشنبه سوری، مانند بسیاری از آیین ها، جشن ها و سوگواری های مذهبی همچون عید غدیر، نیمه شعبان، رحلت حضرت پیامبر ( ص ) که بر اساس گاهشماری قمری است، در غروب روز پیش برگزار می شود. نحس بودن چهارشنبه در باورهای عامیانه باعث شده، که هنوز بعدازظهر سه شنبه ( یعنی شب چهارشنبه ) به احوال پرسی بیمار نمی روند، و پنجشنبه را عامه «شب جمعه» می گویند. در صورتی که آیین های کهن مثل نوروز، مهرگان، سده و ... که بر اساس گاهشماری خورشیدی است، آغاز بیست و چهار ساعت روز، از سپیده دم و یا از نیمه شب است. آن چه که چهارشنبه سوری را به جشن ها و آیین های کهن ایران پیوند می زند، می تواند برگزاری رسم و جشنی به نام «سور»، در روز پنجه ( خمسه مسترقه  ) باشد که از آن تا سده ی چهارم، دوره سامانیان، آگاهی در دست است: صاحب تاریخ بخارا از برگزاری رسمی که «عادت قدیم» و با افروختن آتش در «شب سوری» ( پیش از نوروز ) همراه بوده خبر می دهد : ... آنگاه امیر سدید ( منصور بن نوح ) به سرای نشست، هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری، چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند و پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت و ...


 



تاریخ: جمعه 23 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 یاد دارم در غروبی سرد سرد /      می گذشت از کوچه ما دوره گرد

داد می زد: کهنه قالی می خرم /  دسته دوم جنس عالی می خرم

کاسه و ظرف سفالی می خرم    /  گر نداری کوزه خالی می خرم

اشک در چشمان باباحلقه بست   / عاقبت آهی کشید  بغضش شکست

اول ماه است ونان در سفره نیست   / ا ی خدا شکرت، ولی این زندگیست ؟

بوی نان تازه هوشش برده بود /   اتفاقا مادرم هم روزه بود

خواهرم بی روسری بیرون دوید   / گفت : آقا سفره خا لی می خرید ؟

 



تاریخ: جمعه 23 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

  1با توجه به ابیات ،موارد خواسته شده را بنویسید.

زنگ تفریح را که زنجره زد            باز هم در کلاس غوغا شد

هر یک از بچه ها به سویی رفت          و معلم دوباره تنها شد

  الف)مفعول در مصراع اول..................ب) مسند در مصراع دوم....................

 پ)متمم در مصراع سوم .....................ت) نهاد در مصراع چهارم....................


 


 


ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

  

  

 




تاریخ: دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 كليپ چشمه ناز

چشمه ناز ونک یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است که در فاصله 175 کیلومتری جنوب استان و33 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم واقع شده است.این چشمه از ارتفاعات کوه 2500 متری دالان در شهر ونک سمیرم سر چشمه می گیرد و با پیوستن به رود خانه شمس آباد منظره بکر و بی بدیعی را بوجود آورده.در این کلیپ تلاش بر این شده تا علاوه بر تنوع زیست محیطی اکوسیستم طبیعی و حیات جانوری،سازگاری مردم در کنار این مواهب الهی به تصویر کشیده شود.از همین منطقه نیز مستند 5 قسمتی با عنوان چشمه ناز،رویایی دست یافتنی تهیه شده است.

تهیه کننده:محمد منتظر الحجت

کار گردان: بهمن داوری

تصویر:محسن میرزایی

صدابردار:فرامرز مختاری

تدوین:مهدی شاهسواری

بازیگران:لاله شاه نظری/علی رضایی

دستیاران تهیه:سید حسن حسینی/مجید اعکاف زاده

 صدا و سيماي مركز اصفهان

 

چشمه ناز ونک 
تعداد امتیاز دهندگان: 
تعداد بازدید: 747 
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 مهر 1391 ساعت 16:15
دانلود محتوا





تاریخ: یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
      ┊       ┊ 
   ┊┊  
     
   


   ┊┊  
     
   




آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد دیگر نه می شود تقلب کرد

و نه می شود سر شخصی را کلاه گذاشت

خدا کند آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد،

روی تخته سیاه قیامت اسم ما را در لیست خوب ها بنویسند

خدا کند حواسمان بوده باشد و زنگ های تفریح

آن قدر در حیاط نمانده باشیم که حیات را از یاد برده باشیم

خدا کند که دفتر زندگیمان را زیبا جلد کرده باشیم

و سعی ما بر این بوده باشد که نیکی ها و خوبی ها را در آن نقاشی کنیم

و بدانیم که دفتر دنیا چرک نویسی بیش نیست

چرا که ترسیم عشق حقیقی در دفتری دیگر است

 




تاریخ: شنبه 10 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 
 
مجموعه ی کامل پاورهای کتاب فارسی هفتم 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com
کاری فوق العاده زیبا و شایسته
 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com
نمونه ی زیبای کار گروهی همکاران
 
 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 
 
لطفا در دانلود آن کمی حوصله به خرج دهید

 




تاریخ: شنبه 10 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 
عکس هایی از نمایه نرم افزار:

 





قابل اجرا در اندروید 2.2 و بالاتر
حجم نرم افزار: 549 کیلوبایت

 




تاریخ: جمعه 9 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

  

 




تاریخ: شنبه 3 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

معرفی نرم افزار چرو

  • تحلیل دروس
  • خواندن متون مهم
  • دانش های ادبی
  • دانش های زبانی
  • قالب های شعری
  • علایم نگارشی
  • آزمون های متعدد

 

1- تحلیل دروس 

 

2- دانش های ادبی

 

3- دانش های زبانی

 

4- قالب های شعری 

 

5- آزمون 

 

جهت دانلود نزم افزار به ادامه مطلب مراجعه نمایید.ضمنا یادآورمیشود نسخه رایگان شامل کل محتوای کتاب نیست .


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 تصاویر زیبای متحرک را  اینجا ببینید




تاریخ: شنبه 26 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 یک متخصص جراحی کلیه و فوق تخصص آندویورولوژی گفت: درمان سنگهای کلیه بر اساس اندازه آن‌ها متفاوت است. به طور مثال سنگ‌هایی با اندازه کمتر از 6 میلی متر نیاز به درمان ندارند.

 
درمان سنگ کلیه چیست؟!
به گزارش افکارنیوز، دکتر حسین کرمی گفت: سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایران است که باعث احساس درد شدید کلیه‌ها به علت حرکت سنگ کلیه به لوله حالب در افراد می‌شود. درد سنگ کلیه به سلطان دردها مشهور بوده و حتی از درد زایمان نیز شدید‌تر است.

 

وی ادامه داد: رژیم غذایی پرپروتئین، نوشیدن کم آب، مصرف زیاد نمک و تشکیل سنگ کلیه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه در بدن افراد شود.

 

این متخصص جراحی کلیه آب و هوای گرم و مرطوب و تعریق زیاد بدن را از علل دیگر تشکیل سنگ کلیه عنوان کرد و افزود: کم تحرکی طولانی مدت، وجود انسداد طول کشیده در مسیر کلیه ها نیز می‌تواند به سنگ کلیه منجر شود.

 

دکتر کرمی در رابطه با تشخیص سنگ در کلیه افراد گفت : ساده ترین راه تشخیص سنگ در کلیه ها انجام سونوگرافی است و تنها در صورت نیاز عکس رنگی یا IVP توسط پزشک انجام می شود.

 

این متخصص جراحی کلیه با بیان این که درمان سنگهای کلیه بر اساس اندازه آنها فرق می کند، اظهار داشت: سنگ‌هایی که حالت شن ریزه دارد و اندازه آنها کمتر از 6 میلی متر است، خود بخود دفع می شوند و از بین بردن آن نیاز به هیچ اقدام درمانی ندارند.

 

وی ادامه داد : این در صورتی است که سنگ‌ها در مسیر کلیه‌ها انسدادی وجود نداشته باشد و در این شرایط با مصرف مایعات زیاد، ورزش و تحرکات بدنی دفع خواهد شد.

 

کرمی در ادامه عنوان کرد: اگر اندازه سنگ، بیش از 6 میلیمتر و زیر 1 سانت باشد، بهترین درمان آن انجام سنگ شکنی بیرون اندامی است که در ان بیمار حداکثر به مدت 3 جلسه و هر جلسه 15 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می‌خوابد و با تاباندن امواج سنگ شکنی به محل سنگ در کلیه و بدون نیاز به بیهوشی سنگ بیمار خرد می شود.

 

یک متخصص جراحی کلیه با اشاره به این که با انجام عمل آندوسکوپی کلیه، سنگهای بزرگ کلیه با این روش بدون شکاف جراحی یک وجبی در پهلوها و تنها از یک بخیه قابل درمان است ، افزود: در این روش با عبور دوربین به داخل کلیه سنگ مستقیماً توسط پزشک مشخص و با استفاده از لیزر و یا امواج سونوگرافی سنگ را خرد کرده و از کلیه ها خارج می‌کنیم و جهت تعیین نوع سنگ به آزمایشگاه فرستاده می شود.




تاریخ: جمعه 25 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 مطالب مفید

 

مطالب مفید آموزشی

 


"Hibernate" یا "Sleep"، کدام عملکرد بهتر است؟ COPY متن، بدون باز کردن فایل متنی
آموزش کار با نرم افزار OneNote با Salfeld Child Control مراقب فرزندتان در استفاده از رایانه باشید
سرعت کامپیوترخود را ماورایی کنید ایمیل کردن فایل Word به طور مستقیم
افزودن و درج نشانه گذاری Bullet/Numbering در برنامه Word (سال هفتم) آشنایی با کلید های میانبر که سرعت شما را در word افزایش می دهند
افزودن کاراکترهای ویژه Symbol در برنامه Word 2010 (سال هفتم) افزودن و ایجاد نمودار Chart در برنامه Word (سال هفتم)
عکس گرفتن از محیط کامپیوتر بوسیله Word 2010(سال هفتم)  ذخیره فونت های بکاررفته در متن نوشته شده با Word 2010 (سال هفتم)
فارسی سازی اعداد در فرمول نویسی Word ذخیره اتوماتیک سند شما توسط Word 2010 (دانش آموزان هفتم)
آموزش طراحی و تایپ سؤالات امتحانی (ویژه معلمان و دبیران) آموزش تولید محتوای الکترونیکی با نرم افزار فلش
آشنایی با اینترنت
 
(کاربردهای اینترنت -تار جهان گستر (WWW) و عصر فن آوری ارتباطات و اطلاعات)
رباتیک
آموزش فارسی win rar برای فلش مموری خود رمز بگذارید
آشنایی و آموزش Express Outlook نکته ای مهم در نگهداری از فلش مموری
آشنایی و آموزش Access چطور دیرتر به نصب مجدد ویندوز دچار شویم؟
مبانی شبکه ویندوز را قانونی کنیم
نکات کار با فایلها کتاب شاه کلید کامپیوتر
ترفندهای ویندوز 7 چقدر با نسل بعدی کامپیوترها آشنا هستید؟
تبدیل محتوای word به power point وبلاگ، ابزار آموزشی
ویندوزتان را رایگان ویزیت کنید! تعیین رنگ دلخواه در Excel 2007
موتور جستجوگر بینگ چگونه در ویندوز ۸٫۱ به صورت مستقیم وارد دسکتاپ شویم ؟؟
آموزش رسم جدول در word درس هایی از پاورپوینت

منبع : مدرسه نیوز





تاریخ: پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

وقتی یکی را دوست دارید، آرزوھایتان آرزوھای اوست.

وقتی یکی را دوست دارید، به زندگی ھم عشق می ورزید.

وقتی یکی را دوست دارید، واژه تنھایی برایتان بی معناست.

وقتی یکی را دوست دارید، برای دیدن مجددش لحظه شماری می کنید.

وقتی یکی را دوست دارید، ناخودآگاه برایش احترام خاصی قائل ھستید.

وقتی یکی را دوست دارید، تحمل دوری اش برایتان سخت و دشوار است.

وقتی یکی را دوست دارید، ھر چیزی را که متعلق به اوست، دوست دارید.

وقتی یکی را دوست دارید، حتی تصور بدون او زیستن برایتان دشوار است.

وقتی یکی را دوست دارید، در کنار او که ھستید، احساس امنیت می کنید.

وقتی یکی را دوست دارید، به علایق او بیشتر از علایق خود اھمیت می دھید.

وقتی یکی را دوست دارید، حاضرید از خواسته ھای خود برای شادی او بگذرید.

وقتی یکی را دوست دارید، حاضرید برای خوشحالی اش دست به ھر کاری بزنید.

وقتی یکی را دوست دارید، حاضرید به ھر جایی بروید که فقط او در کنارتان باشد.

وقتی یکی را دوست دارید، زمانی که در کنارش راه می روید احساس غرور می کنید.

وقتی یکی را دوست دارید، حتی فکر کردن به او باعث شادی و آرامش تان می شود.

وقتی یکی را دوست دارید، با موفقیت و محبوبیت او شاد و احساس سربلندی می کنید.

وقتی یکی را دوست دارید، شیرین ترین لحظات عمرتان لحظاتی است که با او گذرانده اید.

وقتی یکی را دوست دارید، حتی با شنیدن صدایش، ضربان قلب خود را در سینه حس می کنید.

وقتی یکی را دوست دارید، او برای شما زیباترین و بھترین خواھد بود اگر چه در واقع چنین نباشد.

وقتی یکی را دوست دارید، تحمل سختی ھا برایتان آسان و دلخوشی ھای زندگی تان فراوان می شوند.

وقتی یکی را دوست دارید، به ھمه چیز امیدوارانه می نگرید و رسیدن به آرزوھای تان را آسان می شمارید.

وقتی یکی را دوست دارید، در مواقعی که به بن بست می رسید، با صحبت کردن با او به آرامش می رسید.

وقتی یکی را دوست دارید، شادی هایش برایتان زیباترین منظره دنیا و ناراحتی هایش برایتان سنگین ترین غم دنیاست




تاریخ: پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

لغات درس

چشم دوختن:کنایه از نگاه کردن

جاذبه :گیرایی ،جذّابیت




ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

image                                                           


لغت نامه دهخدا

برای یافتن هر کلمه روی حرف ابتدای آن در جدول زیر کلیک کنید.


ا
آ
ب
پ
ت
ث
ج
چ
ح
خ
د
ذ
ر
ز
ژ
س
ش
ص
ض
ط
ظ
ع
غ
ف
ق
ک
گ
ل
م
ن
ه
و



تاریخ: سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

نيما يوشيج




تاریخ: یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند
بیدار نمایید که بسی خفته نماند

آنکس كه نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند ونداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند

.
.
درکشورما وضع چنین است :

آنکس که بداند وبداند که بداند 
باید برود غازبه کنجی بچراند

آنکس که بداند و نداند که بداند
بهتر برودخویش به گوری بتپاند

آنکس که نداند و بداند که نداند
با پارتی و پول خر خویش براند

آنکس که نداند و نداند که نداند
برپست ریاست ابدالدهر بماند




تاریخ: یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی